divendres, 27 de març del 2020

Art religiós del segle XVII a Rubí

En aquesta entrada exposarem els principals testimonis de l'art religiós de Rubí pel que fa al segle XVII, una època en què el barroc fou el corrent predominant a Europa occidental. Quasi tots aquests testimonis es troben dins dels fons del Museu de Rubí, com a producte de les diverses donacions i dipòsits que ha anat fent la parròquia de Sant Pere durant el segle XX. Alguns altres, que després veurem, es troben en algunes masies.

L'artista autor de les principals peces artístiques que s'han conservat a Rubí és Jaume Rubió, de Moià, fill del també escultor Francesc Rubió, actius a principis del segle XVII. Ells són els autors de la principal obra d'art d'aquest segle que es troba a la nostra localitat: el retaule de Sant Pere de Rubí, per la qual cosa remetem a l'entrada corresponent del nostre blog per a més informació que aquí no repetirem. A més d'aquest retaule, al Museu hi figura també una bella escultura policromada que representa Sant Llop, obra dels dos Rubió, i sabem també, segons l'historiador Miquel Rufé, que el 1616 es va concertar un pacte entre els administradors de la confraria de Sant Sebastià i Jaume Rubió per tal de realitzar un retaule dedicat a aquest sant, que fou acabat i pagat el 1617.

Imatge de Sant Llop. Foto FMBR

A part dels treballs artístics a l'església de Sant Pere, es conserven dues talles més dels Rubió a dues masies del nostre terme i és que moltes cases pairals en aquells segles posseïen imatges de la Verge, encara que moltes eren d'artistes desconeguts. A la de Can Xercavins trobem una Mare de Déu del Roser amb el Nen Jesús feta de fusta policromada que fou regalada als amos de la masia com a agraïment per haver acollit Francesc i Jaume Rubió mentre eren a Rubí fent les tasques esmentades anteriorment a l'església de Sant Pere. A la guerra civil, segons ens explica Rufé, la van dipositar en un amagatall situat a la mateixa masia i és per això que ens ha arribat fins els nostres dies.

Mare de Déu del Roser de Can Xercavins

Una altra Mare de Déu del segle XVII és la talla de fusta policromada que representa la Verge del Roser, també de Jaume Rubió, i que es conserva a la masia de Can Mir. Però no es trobava des del principi en aquesta casa pairal: quan es va ampliar l'església parroquial de Sant Pere, el 1884, la família Brustenga-Mir, propietària de la masia, va aportar-hi materials de construcció ja que posseïen un forn d'obra molt prop de la masia, de tal manera que el rector els va regalar la imatge. El 1936 els Brustenga-Mir es van desprendre de la figura, que fou llençada, junt amb altres obres d'art religioses, a una pila situada al carrer de Terrassa mentre l'església de Sant Pere era saquejada. Poc després, algunes d'aquestes peces foren traslladades a la incautada masia de Ca n'Oriol (com també el fons del Museu de Rubí), entre elles la Mare de Déu del Roser de Can Mir. Un cop passada la guerra civil, la talla va ser col·locada a l'altar del Roser de l'església de manera temporal, ja que després de realitzar la nova capella, va ser restituïda a la família propietària de la masia.

Verge del Roser de la masia de Can Mir

Per últim, direm que Jaume Rubió, a més de fer treballs a Rubí, també deixà obres d'art a diverses poblacions catalanes: Terrassa, Manresa, Centelles (retaule de Santa Coloma), el Papiol, Cervera (retaule major, fet entre 1598 i 1604), Berga (el retaule major, de 1604), Ripoll (Sant Pere), Esparreguera, Castellbisbal...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada