dissabte, 14 de febrer del 2015

Homenatge als supervivents de la "lleva del biberó"

El passat dissabte dia 7 de febrer va tenir lloc un important esdeveniment a l'auditori de la Bilioteca Municipal. Es tractava d'un homenatge als rubinencs supervivents de la "lleva del biberó", nascuts entre el 1920 i el 1921, que van combatre a la guerra civil.


Font: www.diariderubi.com

L'ànima de l'organització fou l'escriptora rubinenca Gracia Pérez, assessorada per l'historiador rubinenc Eduard Puigventós. També van col·laborar l'Associació per a la Recuperació de la Memòria Històrica i Democràtica Neus Català, i el grup Va D Teatre.

Els rubinencs homenatjats foren Rossend Arqués, Josep Flotats, Josep Mas, Josep Òdena, Joaquim Poyatos, Francesc Ramoneda i Josep Rusiñol (el mestre Rusiñol).

Van acudir a aquet acte uns 100 assistents, que van escoltar lectures de textos redactats pels excombatents, que llegiren diverses personalitats lligades al món de la cultura i de la politica locals. Es textos van ser dramatitzats per la companyia Va D Teatre, que habitualment col·labora en actes organitzats per G. Pérez.


Detall del públic assistent, Font: www.diariderubi.com

L'alcaldessa Carme García, finalment, va lliurar unes plaques a aquests 7 supervivents de la nostra més incivil guerra, en el que va ser un acte força emotiu.

Cal dir que el dia abans s'havia presentat el llibre "115 dies a l'Ebre. El sacrifici de la lleva del biberó", escrit per Assumpta Montellà, com a preludi a l'homenatge.

Hem de destacar l'esforç que la Gracia Pérez ha dedicat a organitzar aquest esdeveniment cultural, a la qual felicitem. Com a reflexió final, veiem com cada vegada més són persones i no entitats que impulsen aquest tipus d'accions culturals,  I ens preguntem: quin pot ser el paper de les associacions? Quin serà el seu futur? Con canalitzar totes aquestes energies procedents de persones individuals? Com fer pinya?

No seria millor una gran unió dels estudiosos locals i de totes aquelles persones interessades en la divulgació de la nostra història en una gran i forta associació? Aquí deixem la pregunta.




2 comentaris:

  1. Agradezco vuestra felicitación, apoyo y difusión. Pero dese aclarar varios puntos en lo referente al homenaje a los supervivientes de la guerra civil rubinenses.
    En primer lugar; no solo se homenajeó a la Quinta del biberón, como ha salido en todos los medios, de esta quinta eran cuatro, los otros tres eran de diferentes quintas, nacidos entre 1915— 1917… Dos de ellos centenarios, como es caso de Josep Flotats y Josep Rosiñol
    En segundo lugar; los textos estaban escritos por mí, detrás hay muchas horas de entrevistas y duro y emotivo trabajo para poder expresar en dos folios y medio la vida de estos héroes anónimos.
    En tercer lugar; los textos fueron dramatizados por periodistas, actores, y personas que quisieron colaborar. Por lo tanto no participo ningún partido político en el acto como tal. Es algo que yo tenía muy claro, los políticos que estuvieron presentes en el acto, lo hicieron como ciudadanos y por ello agradezco su presencia.
    En cuanto a vuestra reflexión;
    Desde mi punto de vista creo que es positivo que la ciudadanía aporte su granito en todos los temas, eso enriquece el nivel cultural de la ciudad. No se trata de competir más bien de sumar. Hacer las cosas bien, tal y como cada uno cree que las debe hacer. Y eso es lo que hago, de manera completamente altruista dedicó mi tiempo a hacer aquello que me gusta y que merece mi admiración y respeto.
    Las asociaciones hacen una labor encomiable que yo admiro y apoyo, pero no creo que todos debamos unirnos en uno solo, si apoyarnos y hacer difusión de los eventos o trabajos, algo que yo algo habitualmente. No creo que la función de las entidades no tenga futuro, cuando uno hace lo que le agrada y lo hace con pasión las cosas funcionan. Ahora bien, la libertad que ofrece trabajar en solitario para organizar un evento de las características del homenaje, donde la sensibilidad, el respeto y cariño era la base. Sinceramente para mi es la mejor opción. No todos tenemos la misma opinión sobre según qué temas y este homenaje como muchas otras actividades que llevó a cabo llevan mi sello, que no es otro, que el respeto y cariño por la ciudad donde resido y sus gentes.
    Un abrazo y Enhorabuena por vuestra labor

    ResponElimina
  2. Gràcies per les teves paraules. Sempré és enriquidor escoltar les opinions dels altres.

    ResponElimina