dimecres, 12 de desembre del 2018

La visita a les cotxeres de Rubí i al Centre de Comandament, colofó de l'aniversari del centenari del tren

S'acaba ja l'any en el qual Rubí ha celebrat els 100 anys de ferrocarril elèctric. S'han organitzat a tal efecte nombroses activitats a la població, moltes de les quals a càrrec de l'Ajuntament i dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. El Centre d'Estudis Rubinencs, com molts sabreu, va editar un butlletí monogràfic amb estudis de prestigiosos historiadors locals, que ha tingut un gran èxit a la població. També, a l'estació vella, en base als textos apareguts al Butlletí, es pot veure encara una documentada exposició sobre aquests cent anys, que estarà oberta fins gener. Un cicle de conferències impartides per alguns autors dels articles del Butlletí acaba precisament l'endemà d'escriure aquestes línies, quan el jove historiador rubinenc Enric Escofet ens parlarà, a l'auditori del Museu Municipal, sobre l'impacte que ha tingut al Rubí del segle XX la presència del tren i l'estació.

Foto Jordi Vilalta. Entrada al CCIR

L'últim esdeveniment, però, serà la visita guiada, el dia 16 de desembre, al Centre Operatiu de Rubí (COR) dels Ferrocarrils de la Generalitat, on es troba el dipòsit i taller central de la línea Barcelona-Vallès (abans estaven situats a les cotxeres de Sarrià fins que el 2004 varen passar a la nostra ciutat), i al Centre de Comandament Integrat de Rubí (CCIR), que controla amb les més modernes tecnologies tots els trens de les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia, així com el funicular de Vallvidrera (és a dir, les línies gestionades per FGC). El CCIR, abans ubicat a la població de Sant Boi de Llobregat, es va inaugurar a Rubí el 2008. Sembla que la construcció de la nova estació (malgrat haver passat ja uns quants anys des de 1993) va impulsar la reubicació d'aquestes instal·lacions a la nostra ciutat.

El CCIR per dins. Foto twitter FGC

En aquest centre operatiu que tindrem ocasió de visitar diumenge es conserven dues relíquies: el Brill 18 (un cotxe de segona classe amb furgó de mercaderies pintat en el color original verd fosc), retirat del servei el 1972 i l'únic que es va salvar del desballestament, i el Brill 301 (pintat en el color original marró), que va estar en servei entre 1920 i 1967 i que circulava entre les estacions de Plaça de Catalunya i Sarrià. També en unes altres dependències del COR, que sembla que no es poden visitar de moment, es conserva una composició dels populars trens "granotes", en servei des dels anys 40 fins el 1996.

El Brill 18 que es conserva ales cotxeres de Rubí. Foto Jordi Vilalta

A una de les passejades literàries-musicals que organitzava l'Ajuntament i Xavier Serrat, concretament la de febrer de 2014, molts rubinencs i rubinenques ja van tenir ocasió de visitar els centres dels quals parlem. També es va poder entrar al Brill 18 i es va fer una petita xerrada a càrrec d'Eduard Puigventós i Jordi Vilalta sobre aquell gran esdeveniment que fou l'arribada del primer tren a Rubí.

Visita al Brill 18 el febrer de 2014. Foto Jordi Vilalta

Un magnífic colofó de les activitats que s'han organitzat aquest any a la ciutat amb motiu del centenari del tren. I és que Rubí va ser tot un altre després d'aquell memorable 1918.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada